Q&A with VisuTask

Teamet bag

I 2021 stiftede de tre venner Frederik Leegaard, Daniel Theil Valnert og Mathias Reberholt VisuTask. Daniel har læst softwareingeniør på Aalborg Universitet (AAU), Frederik læser en Cand.Merc.Aud ved Aarhus Universitet og Mathias læser en Cand.Merc Marketing på AAU. Deres samarbejde på tværs af fag har været værdifuldt i både opstart og udviklingen af deres virksomhed.

Det fulde team er bestående af 9 mand inkl. praktikanter fra UCN (multimediedesignere, markedsføringsøkonomer og data).

VisuTask’s ene medstifter, Mathias Reberholt, mener, at de kompetencer, som de har tilegnet sig gennem deres uddannelser, har været essentielle for at de har fået succes med deres startup.  – “Vi har kunne bruge forskellige akademiske metoder og processer til at løse adskillige opgaver i udvikling af vores forretningsidé og virksomhed. PBL-tilgangen på Aalborg Universitet er i princippet måden VisuTask blev startet”.

Hvordan opstod ideen til jeres startup?

En af de største årsager til idéen bag VisuTask var, at Mathias stod med behovet for en videograf i et tidligere arbejde. Der var ikke budget til at hyre et af de ofte dyrere contentbureauer ind til videoproduktionen. I stedet var det derfor oplagt at finde en freelance videograf. Her opstod idéen om at udvikle en løsningsmodel lignende AirBnB, men inden for foto- og videobranchen, hvor virksomheder kan finde den rette freelancer til opgaven.

Hvad går jeres forretningsidé ud på?

Forretningsidéen er en online platform, hvor virksomheder hurtigt kan sammenligne og hyre freelance foto- og videografer, og hvor freelancere kan få stillet flere opgaver til rådighed. Vi klarer det manuelle bøvl med overførsel af materialet, betaling, kommunikation og lignende. VisuTask er unik i vores specialiserede fokus på at udvikle en platform, som kan skabe værdi for både freelancere og virksomheder. Det er blandt andet dette vi fortsat vil fokusere på i kommende features og integrationer.

Hvordan bruger du dine akademiske kompetencer som iværksætter?

Vi er tre stiftere af VisuTask med vidt forskellige interesseområder. Det afspejler sig også i vores uddannelser. Daniel har læst softwareingeniør fra AAU og det har været en essentiel del af udvikling af vores betaversion samt videreudvikling af vores platform. Frederik læser Cand.Merc.Aud ved Aarhus Universitet og står for alt økonomi og regnskab. Ligeledes læser Mathias en Cand.Merc.Marketing, hvilket er i rød tråd med ansvar for alt salg og marketing.

De kompetencer, vi har tilegnet os, har været essentielle for at vi har fået succes med opstarten af vores virksomhed, vil jeg mene. Vi har kunne bruge forskellige akademiske metoder og processer til at gå til opgaverne på i vores virksomhed. PBL-tilgangen er i princippet måden VisuTask blev startet.

Hvad har været det mest skelsættende tidspunkt gennem jeres tid som iværksættere?

Det må helt klart være lanceringen af vores online platform i maj sidste år. Hele idéen bag VisuTask var at gøre det nemt for virksomheder selv at gå ind og finde en freelancer efter deres behov på blot 2 minutter. Og det gjorde vi muligt med lanceringen af vores platform. Før det foregik alt nemlig med manuel kontakt med Mathias.

Hvad er det bedste ved at være iværksætter?

Først og fremmest er det fedt at skabe sit eget og se det vokse udelukkende på grund af den indsats vi selv har lagt for dagen. Det at opbygge en reel virksomhed, som andre virksomheder kan se værdi i og køber fra, er en speciel følelse. Næst er det fleksibiliteten over sin tid. Der er mange opgaver at se til, men fleksibiliteten over at strukturere sin egen tid og arbejdsopgaver er noget, vi absolut elsker ved at være iværksættere.

Hvad er så det mest udfordrende ved at være iværksætter?

Det har været et spørgsmål om at prioritere. Hvornår skal vi stoppe med at udvikle og starte med at sælge? Hvornår gør man “nok” og hvornår skal man gøre mere af noget? Og ikke mindst, balancen mellem arbejde og fritid. Det kan, så banalt som det lyder, være svært at skelne afslapning og arbejde fra hinanden. Derudover så har det mest udfordrende hidtil været at få “hul” på salget. At få bolden til at rulle. Men det oplever vi heldigvis stille og roligt sker nu.

Hvordan kombinerer I startup og studie?

Mathias har været så heldig at være i Praktik I Egen Virksomhed og har blandt andet udnyttet 3. semester af hans kandidat med et godt forløb AAU har tilbudt. Han bruger meget tid på virksomheden, ved siden af hans studie. Det har kunne lade sig gøre med god planlægning og struktur på arbejdsopgaverne.

Hvor er jeres startup i dag og hvor er I på vej hen?

Vi har etableret os med vores platform og har nu rundet 35 virksomheder, vi har hjulpet, på landsplan. Målet er nu at videreudvikle features på platformen og lancere en 2.0 version i 2023. Derudover skal vi have skabt en fast, kontinuerlig indtjening og så er planen ellers på sigt at skulle ud over landets grænser. En potentiel kunde fra Sverige har gjort at vores øjne kigger mod det marked.

Hvad er jeres bedste råd til andre, som ønsker at starte egen virksomhed?

Hellere “fejle” og gøre for meget end at gøre for lidt.

Det lyder helt simpelt, men det er nok bare at eksekvere. Vi ved ikke hvor mange, vi har snakket med, der har fede idéer, men aldrig nogensinde fået eksekveret på noget af det. Begynd på din idé ved siden af studiet, ræk ud til potentielle kunder og få feedback og kom i luften med en MVP af din virksomhed. Og bum, så er du i gang.